Fra arkivet har vi denne beretning skrevet af Lisbeth S., hvor hun fortæller, om hvordan det var, at være barn i 50erne i Tilst. Det årti hvor det tætte naboskab til Århus og strømningerne udefra for alvor for begynder at presse på udviklingen i landsbyen, og i løbet af det næste årti for altid ændre denne.
Da jeg som en lille stump på et
halvt år kravlede ind i året 1950, anede jeg ikke, at jeg samtidig bevægede mig
ind i et årti, der skulle blive isolationens og de lige linjers årti samt
selveste soklen til velfærdssamfundet.
Og mens jeg stavrede op gennem 50’erne, havde jeg ingen fornemmelse
af, at det var år, der oplagrede energi til det næste årti, hvor eksplosionen
blev udløst.
Der var jo så stille og fredeligt. Alt havde sin plads og sin orden i
landsbyen Tilst – otte kilometer fra Århus – hvor jeg blev født og voksede op
på en bondegård. Tæt på byen og alligevel så fjern. Det var de år, hvor flugten
fra land til by tog fart. Ordet bonde var i visse kredse et skæ1dsord. Så mine
forældre var landmænd. Det lød mere friskt og optimistisk.
Og
optimismen havde gode kår. Krigen var slut – Europas lysende fremtid glimtede.
Der var Marshall-hjælp. Hjulene skulle
Det hele var nemt at overskue,
Man kendte hver og en i landsbyen. Grænserne var snævre. Min verden gik i mange
år ud til enden af marken. På den anden side var måske ikke afgrunden, så
overgangen til det ukendte. En udflugt i sig selv, når vi skulle i fryseboksen
fem kilometer borte. En nabo havde bil - en Plymouth i kassefaccon. Ellers
brugte vi traktor og gummivogn, når vi skulle hente forsyninger i
andels-boksen.
Og en tur ind til Århus var den
rene svir med besøg på konditori og jordens største stykke lagkage. Der
oplevede jeg også mit første deprimerende møde med forskellen på land og by.
Servitricen havde de flotteste røde negle, jeg havde set. Og jeg må have gloet
benovet på hende, for hun blev meget vred og skældte gevaldigt ud på mig, da
jeg sagde: – Du har vel nok nogle røde negle.
Også på danseskolen fornemmede
jeg forskellen mellem land og by. En danselærer med frue og et par skabagtige
børn kom »ud på landet« om sommeren hvor trinene blev taget i forsamlingshuset.
Hvis man var »fin«, gik man om vinteren på hans »rigtige« danseskole inde i
Århus med elegante danse-turneringer og nervøse mødre, der ved den lejlighed
sad og vred hænder af skræk for, at afkommet røg ud af turneringen.
I Tilst var det ikke så fint. Vi
havde bare afdansningsbal, og danselæreren sagde altid i sin tale, at vi var
uhøflige børn. Ingen tvivl. Han var et menneske, der myndigt praktiserede de
fastlåste kønsrollemønstre.
– Drengene inklinerer for
pigerne. Sådan lød signalet til rækken af drenge, når de skulle storme over
gulvet og med maner inklinere for pigen, sådan som han havde lært dem det. Der
var altid overskud af piger – de blev parret til sidst, når drengene havde delt
rovet. Den højeste skulle være herre. Og så slæbte vi os ellers gennem trinene
til quickstep, polka og vals.
I pausen kunne vi altid gå ud på
de få fliser og »hoppe i mand«. Men ak og ve, hvis vi glemte at knikse for
danselæreren eller hans kone, når vi kom ind for at stille op til en ny
lektion. Så var det ud igen og forfra.
Far brød sig ikke om det system,
men mor trumfede det igennem, det var godt for min bror og mig –vi var en
typisk 50er familie med kun to børn- at vi fik lært at danse. Min bror holdt nu
snart op, for han gad s’gu ikke slæbe rundt på de tøser.
Jovist satsede man på fremtiden.
Min årgang indviede faktisk den nye centralskole med plads til syv klasser,
gymnastiksal, toiletter og springvand i gården
Med den blev en ny epoke i
landsbyens historie indledt. Viden blev vægtet højt. Derfor var det også et
gevaldigt handicap at være ikke boglig, måske ordblind eller slet og ret dum.
Der var ikke noget der hed ekstra undervisning, særlig indsats og motivering.
Næ de »dumme« røg bagest i systemet og lærte ingenting og ingen bekymrede sig
særligt om dem.
Derimod handlede det om at satse
på de dygtige børn –de børn, der kunne være med til at bære samfundet frem fra
den velfærdssokkel der blev bygget i 50erne.
Skoleugen gik fra mandag til
lørdag. Og jeg hadede søndagene. Forbinder dem med dræbende stilhed hvor kun
Giro 413 med Katty Bødgers Hvide måge og Harry Felbberts Den gamle gartner brød
stilheden. Mine forældre sov til middag –særligt længe om søndagen. Helst til
klokken 15. Kun sjældent ringede telefonen i det tidsrum –for hele verdenen stod
stille. Det var ellers at ringe. Bare dreje håndsvinget og så sige til
centraldamen hvilket nummer man skulle have
Sputnikker og fjernsyn
Sputnikker som faktisk røg til
vejrs i slutningen af 50erne husker jeg ikke. Måske fordi jeg havde besvær nok med
at finde ud af hvordan alle de små mænd kom ind i radioen når de først skulle
igennem alle de smalle ledninger.
Helt uforståeligt var det med fjernsyn. Men OK. Det var herligt at se Dukke Ditte og Andy Pandy, i lysegråt skærmbillede hos farmor og farfar der tidligt erhvervede sig det nymodens apparat. Noget af en sensation, var nu den skærm, der pludselig gjorde det muligt for os at følge Kay Verner og Evan Klamer i forum når de med 7 tallet drønede rundt i manegen.
Jeg ved ikke hvornår kunsten kom
til Tilst. Og det gik sporløst henover hovedet på mig, da en vis Hr. Knud
Jensen i 1958 slog dørene op til et museum Louisiana i Humlebæk, der skulle
blive en verdenssucces. Og at billedkunstneren Sven Dalsgaard var havnet i
Herning og malede skjorterne blå, ja, det kendte jeg ikke noget til. Derimod
kan jeg huske, da købte vores store maleri derhjemme. Det var næsten lige så
langt som sofaen, det hang over og har skovsø og træer som motiv. Meget grønne.
Vi har tit gættet på, om det nu var malet ude ved Moesgård eller endnu længere
borte. Det kendte er jo det mest trygge. Så jeg krydsede fingre for Moesgård.
Iøvrigt blev det købt af en mand, der gik rundt og solgte ved dørene. På samme
måde kom tekstilhandleren, ostemanden og fiskemanden. Og det til trods for, der
var to slagterforretninger, en bager, købmand, brugs, skomager, maler, tømrer
og smed i byen.
Jeg mærkede ikke noget til det. Men kapitalismen fik tag i samfundet. Reklamer om Ota solgryn, Brylcreme og Perletand står stadig på nethinden som produkter, man måtte købe. De sagde det jo i reklamerne. Der, hvor jeg mærkede gang i hjulene og forandringer, var, da mine forældre købte en stålvask i Lystrup. Med ridse ganske vist. Den var billigere. Og så var Thorsen ikke så fin på den. Gik i træsko og sagde du Her startede et eventyr af de helt store. Den tidligere hotelkarl på Hotel Randers – G.A.L. Thorsen – havde opfundet det umulige: En stålvask. Ud røg støbejernsvaskene i hjemmene – ind rullede millionerne til Thorsen, der iøvrigt lynhurtigt købte en masse jord op i og uden for Århus. Der kom gang i 50’erne.
Mit nærmeste mede med rock) i
50’erne var, når en ældre veninde tegnede Tommy Steele. Jeg forstod ikke,
hvorfor han var så dejlig, at hun næsten måtte dåne. Og jeg kendte slet ikke
noget til de vilde park-eftermiddage ovre i København, hvor unge i vildskab røg
op at, slås med politiet. Jeg prøvede på at lære at danse twist i
forsamlingshuset, og glædede mig ellers til sankt hans-festen i præstens have.
Der var ikke så megen vildskab og ekstase i mine 50’ere i Tilst, hvor lydighed
var en dyd – og dyden en forudsætning for den pæne pige. Husker, hvordan en
ældre pige røg »på ferie«, var borte temmelig længe og kom hjem med en dejlig
unge. Men maven – den var tys-tys. Og så var det for resten også i disse år, at
den todelte badedragt – bikinien – kom på mode, samtidig med at
atomsprængninger dernede ved ø-gruppen af samme navn. Selvom jeg ikke var
særlig bevidst omkring det, så voksede jeg nemlig også op i et Årti, hvor
pessimismen og optimismen konkurrerede om førerpladsen, hvor forskellen mellem
øst og vest voksede, og hvor polariseringen indkapslede de uforløste
spændinger, der som bekendt gik i udbrud et årti senere.