|
|
Efter 1.
verdenskrig blev rutebilen et meget udbredt samfærdselsmiddel
i Danmark. I løbet af 1920erne blev der etableret flere forskellige ruter igennem Tilst og mellem Tilst og nabobyerne til Århus. |
Her ses rutebilen Kasted - Skejby - Århus Lyngby fotograferet på rutebilstationen i Århus |
I 1924 fik rutebilejer Fogh Århus koncession til ruten Århus - Tilst - True, Einar Chr. Nielsen overtog 1. oktober 1931 koncessionen og i 1935 betjentes ruten af kun én rutebil, en Chervolet 1933 med 14 pladser, en motor på 60HK og en vægt på 2800 kg med indregistrerings nummer X 4614. I 1936 købte rutebilejer Holger Grønning koncessionen, som han så igen solgte til rutebilejer A. Svidt Christensen 1. januar 1964 Han havde koncessionen indtil Århus Sporveje i 1977 overtog ruten. På tidspunktet for overtagelsen var der 22 daglige ture til Århus. I år 2000 er der til hverdag 64 afgange mod Århus. |
Garageanlægget på Tilst Skolevej inden busruten mellem Tilst og Århus overgik Århus Sporveje |