L@ngkær i perspektiv
|
Anders Østergaard, rektor | ![]() |
Med et 25 års
jubilæum bidrager Langkær Gymnasium og HF- og mange andre jævnaldrende
gymnasier - til at skrive den nærmeste fortids uddannelsespolitiske historie. De
25 år har været præget af en række faseforskydninger; fra en eksperimenterende
og kritisk fase over en periode i konsolideringens tegn til en fase, der tiden
lig er en broget buket af succes og tendens til selvforherligelse, men også med
tegn på afgørende brud på traditioner.
Gymnasiets
allertidligste historie bar præg af de dengang verserende politiske overvejelser
om den integrerede ungdomsuddannelse. Politisk og organisatorisk var tiden ikke
moden til et sådant forsøg. I stedet blev det den konstruktivt kritiske
holdning og de pædagogiske eksperimenter, der kom til at præge skolen et godt
stykke ind i firserne; 68-generationen trak i arbejdstøjet og formidlede
faglighed af høj kvalitet i et kritisk perspektiv.
Konsolideringsfasen
falder sammen med reformerne i gymnasiet og HF og det forhold, at flertallet af
adjunkterne efterhånden opnåede lektorstatus. For Langkær betød gensynet med HF
i 1989 endvidere ansættelse af mange nye lærere — lærergeneration 2 var på vej.
Den nye skole er blevet noget sat, og der bliver længere og længere mellem eksperimenterne
og de utraditionelle pædagogiske tiltag. Den nye lærergeneration formår ikke at
sætte en afgørende ny dagsorden. Den gamle garde bevarer overblikket og kontrollen
med fredelig sameksistens og status quo i
de større spørgsmål som konsekvens. Langkær sætter sig selv under lup - en
undersøgelse, som giver et stort resultat i processen, men efterfølgende følges
de kendte spor. Set udefra er selv-forherligelsen lige om hjørnet - det gælder
Langkær såvel som den øvrige gymnasieskole.
Omgivelsernes
tiltagende, omend ofte modsatrettede krav til gymnasiet og HF slår for alvor
igennem i sluthalvfemserne, sidst kulminerende med ny arbejdstidsaftale og nyt
lønsystem. Striden mellem amter og ministerium bølger frem og tilbage, men den sluttelige
borgfred har tydeligvis amterne
som sejrherre.
Der er ikke en, men flere
sammenfaldende årsager til de stedse mere synlige brud med traditionerne i den
hundredårige skoleform. Ændringer
i elevforudsætninger, ny informationsteknologi,
stigende forandringspres fra det omgivende samfund koblet med et stigende krav
om forandringer fra den lærergeneration, der startede for 25 år siden, er nogle af årsagerne.
På næsten forunderlig vis kan det
synes, som om skolen er tilbage ved et
startpunkt. En række af de uddannelsespolitiske
problemstillinger og pædagogiske ønsker, som er på systemets dagsorden i dag, ligner til forveksling 68-generationens
forestillingsverden omkring 1980. En i sig selv tankevækkende konstatering. Hvorfor
og med hvilke konsekvenser, det hører en
anden historie til.
At skolen befinder sig i en opbrudstid skinner igennem rent
fysisk. Aldrig før i dens historie røres der som nu ved den eksisterende
skolebygning. Når der her i sommeren 2000 nedlægges fem klasselokaler for at
give plads for tre større og mere fleksible
lokaler toptunet med it-grej, er det et tydeligt signal for den
fremtidige undervisning. Dette understøttes
af, at 10% af al undervisning i det kommende skoleår afvikles som
it-baseret undervisning via nettet og dermed
også uden synligt at slide på de eksisterende fysiske rammer. Hertil
kommer, at skemalægningen for det kommende
skoleår også har kastet tidligere kendte og afprøvede principper over bord. Nu
skemalægges der i 12-ugers perioder med indbygget flextid.
Ændringer de næste 25 år?
Der vil om få år komme en begrænset
reform af både gymnasium og HE Justeringerne vil først og fremmest tilstræbe at
forene ønsket om udstrakt valgfrihed for den enkelte elev med behovet for etablering af sammenhænge og dermed
fagblokke. Fagrækken vil blive slanket en smule, og sidst men ikke mindst vil der ske afgørende ændringer i
evalueringsformerne. Ikke mindst det
sidste forhold vil være med til at ændre billedet af dagligdagen i en
dansk gymnasie-skole. Undervisningsformerne
vil blive mere varierede, omend den
klassiske klasseundervisningsform stadig vil spille en væsentlig rolle. Gymnasiet
og HF vil fortsat nyde det privilegium at have elever at lege med, som befinder
sig i den spændende alder mellem 16 og 20 år. Legen bliver på nogle måder anderledes. Flere og flere
spilleregler vil ikke være forlods givne, men skal formuleres og
afprøves i det midlertidige fællesskab. Det
betyder, at den grundlæggende værdidiskussion
og spørgsmålet om skolen som en kulturel og normgivende arbejdsplads i stigende grad vil afkræve opmærksomhed,
tid og valg af standpunkt. Også hvad angår det
studieforberedende aspekt vil spillereglerne være anderledes. Eleverne vil møde skolen med et meget
varieret fagligt og arbejdsmetodisk forudsætningsgrundlag. Udvikling og afprøvning af nye læringsstrategier vil derfor
fortsat og i stigende grad være på
den pædagogiske dagsorden.
Ny indlæringsmetode i historie
25 år er to tredjedele af et
lærerarbejdsliv! En logisk og alligevel ubehagelig konstatering - for det
betyder jo, at skolens
pionerer om fa år ikke længere vil sige: This
is the place. Det betyder også, at 68-generationens
lærere i et tiårsperspektiv mere og mere
nærmer sig pensionen og det arbejdsfrie livs muligheder. Et meget omfattende
generationsskifte er undervejs, og ønsketegningen af fremtidens gymnasielærer kan begynde.
Generationsskiftet i den danske
gymnasieskole vil sat på spidsen betyde et farvel til den suveræne og fagligt
altopofrende lærer, som også har virket med
blik for og engagement i helheden. Det betyder også et farvel til en loyalitet og arbejdsmoral hos den enkelte lærer, som ikke
vil være en naturlig kvalifikation for den kommende lærergeneration. Den aktuelle debat om ny løn vil være med til at
vanskeliggøre fastholdelsen af det eksisterende lærerkollegiums loyalitet
og arbejdsmoral, men måske fremme rekrutteringen af morgendagens lærere - hvem ved? Den nye lærergeneration
vil i højere grad bruge skolen som affyringsrampe for en række globale raids.
Erfaringsrammen vil dermed blive bredere, og ny læring vil oftest finde sted i samarbejde
med andre fagligt supplerende kompetencer. Det bliver skolens opgave til
stadighed at sende afsted og tage imod. Morgendagens lærer vil have stærke
individuelle krav, været netværksorienteret i sin arbejdsform og i højere grad
binde sin loyalitet og arbejdsmoral til de muligheder der gives, end til den
enkelte skole og arbejdsgiver.
Den moderne tid er en slags transittid. Det
stykke tid, hvor vi kan regne med, at noget er som det plejer, bliver kortere
og kortere. Fortiden vokser, fordi mere og mere forældes. Fremtiden vokser,
fordi det nye kommer hurtigere og hurtigere. Men nutiden synes at skrumpe.
Sådan føles det lige nu i skolen. Når vi om 25 år bliver inviteret til Langkær
Gymnasium og HF’s 50-års jubilæum som gæster, vil vi alligevel med skarpt
skolesyn kunne se igennem de mange forandringer og konstatere, at bundlinjens
spørgsmål om det at drive skole er de samme: socialisering og almendannelse,
faglige kvalifikationer, spændet mellem ungdomskultur og skolekultur og den
fortsatte søgen efter et endnu bedre lærer- og skoleliv.